HAJGYÓGYÁSZ KERESŐ

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Phasellus tempor, tortor vitae lacinia elementum, arcu mi eleifend risus, eu viverra justo.

Hajhullás okai

Hiányos táplálkozás

2012. október 12.

A mai világban mindenki rohan valahová, nincs idő a rendszeres, nyugodt étkezésre, és amikor evésre kerül a sor, akkor is csak ritkán nyúlunk a tápláló ételekhez. Vannak, akik a kifutón végigvonuló vékony modellekhez szeretnének hasonlítani, és ennek megfelelően sanyargatják testüket.

Így, ha jobban belegondolunk, nem is olyan nehéz feladat a szervezetünket sarokba szorítani. Ha nem próbálunk meg időben változtatni rossz szokásainkon, csak idő kérdése, hogy testünk mikor lázad fel. A következő ismertetőben a leggyakoribb okokat vizsgáljuk meg alaposabban.

Fehérjehiányos táplálkozás

Egészséges táplálkozás - Hajhullasstop.huEz a típusú probléma a vegetáriánusok egy részénél, és azoknál az embereknél fordul elő, akik valamilyen okból kifolyólag, szélsőséges táplálkozási szokásokat folytatnak vagy drasztikus diétát követnek. Ennek az lehet a következménye, hogy túl kevés fehérje mennyiséget juttatnak a szervezetükbe. Amikor ez bekövetkezik, a szervezet megpróbál takarékoskodni, és elmozdítja a növekedő szakaszban lévő hajszálakat a pihenő fázisba. Vagyis, ne lepődjünk meg, ha 2-3 hónap múlva komoly hajhullást tapasztalunk. Ez a folyamat könnyen visszafordítható illetve megelőzhető, a megfelelő fehérjemennyiség bevitelével, normális étkezéssel.

Vitaminok, ásványi anyagok

Ha valakinél fokozott hajhullás jelentkezik, biztos felmerül benne a kétely, hogy nem e vitaminhiány okozza a tüneteket. A legtöbb esetben, túl nagy szerepet tulajdonítanak a vitaminoknak a hajhullás területén, ami csak ritkán fordul elő. Genetikai eredetű hajhullás esetében, pl. ne a vitaminok között keressük a megváltást. Picit javíthat a helyzeten, de inkább csak ráadásként, kiegészítésként tekintsünk rájuk. Ettől eltekintve álljon itt egy lista a biztonság kedvéért, mely vitaminok, ásványi anyagok idézhetnek elő álmatlan éjszakákat:

Biotin

A B vitaminok családjába tartozó biotin (H vitamin), részt vesz a fehérjék, zsírok, szénhidrátok anyagcseréjében. Jótékonyan hat a haj, bőr, köröm állapotára. Hiányában levertség, bőrgyulladás, hajhullás alakulhat ki. Ajánlott napi mennyiség: 30mcg.

Természetes forrásai: sörélesztő, tojássárgája, diófélék, máj.

Cink

A cink jelentősége a szervezetben, számos területen megmutatkozik. Ilyen pl. az immunrendszer erősítése, egészséges bőr és haj megőrzése, fehérjeszintézis, vagy a növekedésben, szaporodásban betöltött szerepe. Hiányában nehezebb sebgyógyulás, étvágytalanság, bőrproblémák, hajhullás alakulhat ki. Ajánlott napi mennyiség: 15mg.

Természetes forrásai: hús, tenger gyümölcsei, búzacsira, sörélesztő, tökmag, napraforgó.

Jód

A jód, a pajzsmirigyhormonok képzésében játszik fontos szerepet, amelyek a szervezet anyagcsere forgalmát szabályozzák. Hiányában golyva, szellemi képességek romlása, fáradtság, hajhullás is kialakulhat. Ajánlott napi mennyiség 150mcg.

Természetes forrásai: Tengeri halak, tengeri moszatok, jódban gazdag területen termelt zöldségek, jódozott konyhasó.

Vas

A vas nélkülözhetetlen a vörösvértestek és izomfestékek képzéséhez, oxigénszállításhoz és bizonyos enzimek termeléséhez. Hiányában vashiányos anémia /vérszegénység/ alakulhat ki. Ezt vérvizsgálattal lehet pontosan megállapítani, de figyelmeztető jelek itt is vannak. (fáradékonyság, gyengeség, hajhullás, légszomj, szívdobogás.) A nők szervezete a menstruációk alkalmával vasat veszít. A sportolók és a vegetáriánusok szintén hajlamosabbak a vashiányra, így talán az ő esetükben is több figyelmet érdemel ez az ásványi anyag. Ajánlott napi mennyiség: 12-15mg.

Természetes forrásai: Hús, hal, aszalt gyümölcsök, dió, zabpehely, zöld levélzöldségek.

A-vitamin túladagolás

A zsíroldékony vitaminok csoportjába tartozó A-vitamin, fontos szerepet tölt be a szervezet működésében: Megőrzi a bőr, fogak, csontok épségét, kedvezően hat a látásra, erősíti az immunrendszert. Ajánlott napi mennyiség nőknek 4000NE, férfiaknak 5000NE. Mivel elraktározódik a szervezetben, ezért fontos megjegyezni, hogy napi 25.000NE A-vitamin hosszabb távon való alkalmazása olyan mellékhatásokat válthat ki, mint pl. fejfájás, fáradtság, száraz bőr, hajhullás, májkárosodás. Célszerűbb, ha béta-karotinnal helyettesítjük, mert így a szervezet csak annyit alakit át A-vitaminná, amennyire szüksége van.

A-vitamin természetes forrásai: Máj, tejtermékek, tojás.

Béta-karotin természetes forrásai: Sötétzöld / narancssárga színű zöldségek és gyümölcsök.

Szelén túladagolás

A naponta elfogyasztott táplálékkal a túladagolás meglehetősen nehéz feladat. Számos kedvező élettani hatása miatt, /pl. antioxidáns, rákmegelőző hatás/ a táplálkozáskutatók a napi bevitel ajánlott mennyiségét, 100-200mcg között határozták meg. A hivatalos álláspont a felnőttek részére napi 55-70mcg-ot tart optimálisnak. Nem szabad megfeledkezni arról, hogy a túlzott szelén bevitel mellékhatásokat okozhat, mint pl. hajhullást. Hogy hol van az a pont, amit nem ajánlott túllépni? Itt már változóak a vélemények. Egyelőre 400mcg-nál húzták meg a határvonalat, ami még biztonsággal szedhető, de 200mcg-nál nagyobb mennyiség fogyasztása egyébként is felesleges.

Természetes forrásai: Hús, búzacsíra, brazil dió, barna rizs.


Ebben a fejezetben azok a vitaminok, ásványi anyagok kerültek bemutatásra, amelyeknek hiánya/túladagolása kiválthat hajhullásos tüneteket. Ha jobban elmélyedünk a témában, azt tapasztalhatjuk, hogy elmosódott a hajhullást kiváltó, és a haj állapotát kedvezően befolyásoló megítélés közötti vékony határvonal. Az már egy teljesen másik cikk témája lesz, hogy mivel tudjuk kedvezően befolyásolni hajszálaink külső megjelenését.